Thursday, July 9, 2015

33 Travel Tips

Assalamualaikum..

Since Hari Raya Aidilfitri dah nak dekat, so I nak share sikit tentang 33 Tips Travel Yang Bakal Buat Percutian Anda Lebih Mudah Dan Meriah. Maklumlah biasanya musim perayaan ini ada yang nak balik kampung jauh-jauh dan lama, so dah tentu macam-macam barang yang hendak dibawa kan? Bagi yang dah berkahwin dan berkeluarga pula sure nak kena travel ke dua destinasi, rumah parent sendiri dan keluarga mertua. So for sure lah you all nak kena pack betul-betul supaya taklah banyak beg nak dibawa and kereta you all pun tak padat, betul tak? 
Bagi yang naik public transport pula, dengan perancangan yang betul pasti anda tak kan susah payah nak bawa beg berat-berat dan tak kelam kabut cari barang sebab tertinggal. Lebih-lebih lagi kalau nak kena travel balik kampung jauh di utara atau pantai timur, tak kan nak patah balik kan? So you all boleh ambil tips-tips ni sebagai guideline ok.
Selain daipada itu, ada juga diantara anda semua yang mengambil kesempatan cuti raya ni untuk pergi bercuti bersama keluarga dan mungkin ada yang nak pergi menunaikan umrah di Makkah. Maka I harap 33 tips dapat membantu you all supaya jadi lebih bijak merancang percutian supaya jadi lebih mudah dan meriah. 
Bila melibatkan percutian, lain orang lain ragamnya. Ada yang suka pack barang last minute, ada pula yang suka kemas beg dari seawal seminggu sebelum tarikh percutian bermula, yang tak pernah pack barang pun ada, semua isteri dia buatkan, hehe.
Kali ini I nak share hasil pembacaan I tentang 33 tips yang dapat membantu agar percutian anda menjadi lebih mudah, santai dan meriah.
1. Gulung baju anda untuk lebih ruang di dalam beg
2. Buat carian dengan menggunakan private window (browser mozilla firefox) atau new ignito window (chrome) bila anda sedang mencari tiket kapalterbang dan hotel.
tips-travel-1
Ada travel website yang menyimpan tracking carian anda dan menaikkan harga kerana anda pernah membuat carian yang sama di laman web mereka sebelum ini.
3. Simpan wayar charger dan cable di dalam bekas kaca mata hitam(sunglass) anda
tips-travel-2
Habis sunglass nak letak mana pula? Letak di mata la. Hehe. Nak boarding flight pun pakai je spek tu, atau sangkut di poket. Nampak lebih bergaya kan? Hakikatnya anda nak jimatkan ruang ;)
4. Gunakan penyedut minuman (straw) sebagai bekas menyimpan produk penjagaan kulit anda
tips-travel-3
Jangan lupa letakkan label. Nanti susah pula anda nak pastikan mana satu losyen tangan, mana satu pula losyen muka. Perempuan lah katakan, harus mau kekal jelita terutama sebelum snap gambar di lokasi percutian.
5. Letakkan pelapik kering (dryer sheet) di bahagian paling bawah beg anda untuk mengekalkan bau baju yang segar dan harum.
tips-travel-4
6. Gunakan spring dari pen lama anda untuk melindungi charger handphone dari bengkok dan patah.
tips-travel-5
7. Nak ke tandas di lapangan terbang? Elakkan dari beratur panjang. Cari tandas ke 2 atau di tingkat lain di terminal lapangan terbang
tips-travel-6
Tanya saja pada makcik / pakcik tukang sapu. Pasti mereka antara yang paling tahu di mana tandas yang tak perlukan anda berbaris panjang.
8. Tips ini untuk traveler lelaki. Selamatkan pencukur misai anda dengan binder clip
tips-travel-7
9. Salah satu cara untuk caj gajet anda semasa travel adalah dengan TV
tips-travel-8
10. Jika ada antara baju anda yang perlu dilipat, salah satu cara untuk kurangkan kedut pada baju adalah dengan meletakkan tisu di celah lipatan.
tips-travel-10
11. Bekas pil / ubat juga boleh digunakan untuk menyimpan perhiasan seperti gelang, rantai dan subang – agar barang-barang ini tidak bersilang dan terpintal antara satu sama lain.
tips-travel-11
12. Scan semua dokumen penting sebelum anda keluar travel.
tips-travel-12
Simpan scan copy passport, travel insurance dan lain-lain dokumen penting dalam email, smartphone atau notebook anda. Jika sekiranya dokumen penting ini hilang, anda masih ada salinan yang sangat membantu sewaktu anda diluar negara.
13. Simpan sabun mandi dalam lipatan baju / seluar.
tips-travel-13
Hasilnya baju / seluar anda berbau wangi. Jika rajin buatlah bunjut (pouch) seperti dalam gambar. Tapi balut dengan plastik pun dah ok. Lebih mudah untuk anda bawa ke mana-mana terutama jika sabun telah digunakan dan masih basah.
14. Gunakan shower cap sebagai pembalut tapak kasut anda.
tips-travel-14
Jika anda tinggal di hotel yang ada sediakan shower cap, inilah masanya untuk gunakan shower cap dengan sebaiknya. Jika kasut anda berbau, boleh letak sabun mandi dan alaskan dengan dryer sheet di bahagian dalam kasut.
15. Set smartphone anda ke airplane mode untuk jimatkan bateri dan juga untuk caj dengan lebih pantas.
tips-travel-15
16. Gulungkan wayar headphone anda di binder clip untuk mengelakkan ia dari bersimpul, tertarik-tarik dan tersangkut.
17.  Bekas gula-gula tick tack ini banyak gunanya. Antaranya sebagai bekas menyimpan sepit rambut semasa anda travel.
tips-travel-16
18. Cuba dapatkan tempat duduk berhampiran dengan sayap kapal terbang untuk mengurangkan turbulance dan goncangan.
tips-travel-17
19. Sebaiknya simpan dengan baik tiub ubat gigi dan lain-lain bekas bersaiz kecil yang anda gunakan untuk travel. Jika anda travel lagi di masa depan, tak perlu beli baru. Hanya perlu tambah saja kandungan nya.
tips-travel-18
20. Sewaktu kemas beg, letak tali pinggang di bahagian kolar baju untuk elakkan kolar dari berkedut dan kemek
21. Google maps boleh digunakan tanpa internet sebenarnya. Caranya taip OK MAPS. Maps yang sedang anda lihat akan di simpan dalam smartphone anda dan kini ia boleh digunakan offline.
tips-travel-19
22. Bawa botol kosong bersama anda. Bila sampai ke destinasi, anda boleh isi saja air semula, tanpa perlu membeli yang baru. Lebih menjimatkan.
tips-travel-20
23. Jika anda berpeluang memilih tempat duduk dalam kapal terbang, pilih 1 di tepi tingkap, 1 lagi ni tepi laluan.
tips-travel-21
Jika tiada penumpang di kerusi tengah, satu baris 3 kerusi tu jadi milik anda berdua. Tapi jika ada penumpang lain, buat la muka peramah dan minta tukar kerusi ;)
24. Lipat baju kot bahagian dalam keluar untuk elakkan kotor dan rosak kerana benangnya tertarik
25. Lapiskan bahan cecair dengan plastik pembalut nipis sebelum anda tutup dengan penutupnya.
Sangat membantu untuk mengelakkan bahan cecair dari meleleh hingga terkena pada baju dalam beg anda.
26. Gunakan FourSquare untuk dapatkan password wifi
tips-travel-22
Biasanya password wifi diberikan di bahagian komen.
27. Gunakan GPS untuk mencari lokasi yang dituju
tips-travel-23
Download peta sebelum anda keluar dari hotel, off wifi, tukar mode smartphone ke airplane mode. Kini anda boleh menjelajah dengan gps yang berfungsi tanpa internet
28. Terlupa bawa charger?
tips-travel-24
Berikan senyuman paling manis pada reception di hotel anda. Dan tanyakan dengan sopan jika mereka ada charger lebih. Biasanya mereka ada simpan charger yang di tinggalkan oleh pelanggan mereka yang terdahulu.
29. Jimat masa menunggu beg di lapangan terbang
tips-travel-25
Tampalkan pelekat ‘fragile‘ di beg anda. Biasanya beg yang bertanda ‘fragile‘ akan diletakkan di bahagian paling atas berbanding beg lain didalam perut kapal terbang. Jadi apabila sampai ke destinasi beg anda antara yang paling awal di keluarkan. Pengendalian juga biasanya dilakukan dengan lebih berhati-hati. Jadi risiko beg anda kemek atau hilang tayar dapat dikurangkan.
30. Wifi percuma di lapangan terbang.
tips-travel-26
Biasanya di lapangan terbang mudah untuk apatkan wifi percuma. Tetapi jika agak sukar, anda boleh duduk berhampiran dengan airport club lounge, dan tumpang wifi mereka.
31. Bawalah extension bersama anda
tips-travel-27
Sambil caj smartphone dan gajet anda, boleh bantu pengembara lain juga. Dapatlah kawan baru.
32. Dihari terakhir anda mengembara, jika ada wang anda yang masih berbaki apa kata sedekahkan sedikit kepada mereka yang memerlukan di sana. Tak perlu bagi banyak pun.
tips-travel-28
33. Kami bawakan juga cara lipat baju best ini untuk jimat ruang beg anda.


Kredit: 
http://thevocket.com/33-tips-travel/

I harap tips-tips ni dapat membantu you all. Selamat bercuti panjang ^_~

Happy Reading & Happy Sharing

No comments:

Post a Comment

JOM DERMA DARAH DI PUSAT DARAH NEGARA #blooddonor

JOM DERMA DARAH, FOLLOW PUSAT DARAH NEGARA UNTUK INFO ATAU HADIR KE PUSAT DARAH NEGARA UNTUK MENDERMA 11 Januari 2024 : Sehingga jam 3.30 pe...