Saturday, March 12, 2016

21 TIPS DIET BERKESAN

Hi you all...

Siapa yang nak berdiet, atau nak mula giatkan usaha azam 2016 untuk kuruskan badan dan hidup secara sehat??? Jom mulakan dengan 21 tips terbaik untuk diet yang boleh membantu anda untuk merancang diet anda dengan lebih berkesan... jom baca my sharing for today ^_~




1. Minum air secukupnya atau 
minuman tanpa kalori

Pastikan minum segelas air terlebih dahulu sebelum mengunyah ringan kerepek kentang. Kadang-kadang kita keliru antara lapar & dahaga, akhirnya kita akan makan lebih kalori apabila segelas air sejuk berais yang lebih diperlukan. Jika air kosong tidak membantu, cuba tukar air berperisa atau secawan teh herba perasa buah-buahan.




2. Memilih snek ringan waktu malam


Selepas makan malam, kita tidak seharusnya makan sambil duduk & rehat dihadapan TV. Pastinya ini ialah cara yang paling senang untuk memusnahkan diet. Pilih sama ada jauhkan diri anda dari dapur selepas waktu tertentu atau nikmati snek rendah kalori seperti 100 kalori pek biskut atau setengah cawan aiskrim rendah lemak.




3. Menikmati makanan kegemaran


Jadilah pembeli yang bijak. Kita tidak perlu lupakan makanan kegemaran kita. Beli biskut yang baru dibuat dari bakeri bukan kotak atau beli pek kecil gula-gula dari membeli pek yang besar. Kita masih boleh menikmati makanan kegemaran – yang penting ialah kesederhanaan.





4. Pelbagaikan makanan dalam kuantiti 
yang sedikit di siang hari


Jika kita makan kurang kalori dari yang dibakar, kita akan berjaya kurangkan berat badan. Tetapi jika kita sentiasa berasa lapar, makan kurang kalori adalah satu cabaran besar. Kajian dari penyelidik obesiti, Rebecca Reeves DrPH RD, mengatakan “Mereka yang makan 4-5 hidangan atau snek sehari adalah lebih baik untuk mengawal selera makan dan berat badan”. Beliau mencadangkan membahagikan kalori harian kepada hidangan atau bahagian yang lebih kecil dan menikmati sebahagian besar di awal hari. Makanan malam perlu menjadi hidangan yang terakhir kita makan.


5. Makan protein di setiap hidangan

Makan hidangan berprotein setiap kali waktu makan. Protein ialah makanan yang sangat mengenyangkan. Ia lebih memuaskan dari karbohidrat & lemak kerana protein akan membuatkan kita lebih lama berasa kenyang. Ia juga membantu memelihara jisim otot dan menggalakkan pembakaran lemak. Pastikan kita menggabungkan protein yang sihat seperti makanan laut, daging tanpa lemak, putih telur, yogurt, keju, soya dan kekacang di dalam hidangan & snek.




6. Gunakan rempah


Tambah rempah atau serbuk cili ke dalam makanan sebagai perasa yang menepati citarasa kita. Jurucakap Persatuan Dietetic Amerika, Malena Perdomo RD, mengatakan “Makanan yang penuh dengan rasa akan merangsang selera supaya lebih merasa lebih puas dan akan mengelakkan dari makan berlebihan”. Apabila kita memerlukan sesuatu yang manis, cuba makan gula-gula pedas. Ia manis, pedas & rendah kalori.





7. Simpan stok makanan yang 
sihat & sesuai


Menikmati hidangan atau snek “ready-to-eat” atau cepat dimasak pastinya menjadi pilihan. Anda mungkin tidak akan memilih khidmat pesanan pandu-lalu atau memesan pizza jika boleh menyediakan hidangan sihat yang mengambil masa hanya 5-10 minit.
Yang diperlukan ialah sayuran, pasta gandum, keju rendah lemak, pes tomato dalam tin, kekacang, isi dada ayam panggang separuh masak dan sayur salad.


8. Pesan hidangan saiz kanak-kanak di kafe/restoran

Pesan hidangan saiz untuk kanak-kanak merupakan cara terbaik untuk mengurangkan kalori dan mengekalkan saiz hidangan yang diperlukan. Ini menjadi satu cara yang paling digemari. Selain itu gunakan pinggan yang kecil, ia akan kelihatan penuh dan banyak. Secara automatiknya fikiran kita akan membuatkan perut berasa kenyang.



9. Pilih hidangan salad/sayuran

Pilih sayuran/salad dari pasta. Hanya makan lebih sayuran dari pasta atau roti boleh membantu mengurangkan saiz baju atau seluar, dalam masa setahun. Menurut jurucakap Persatuan Dietetik Amerika, Cynthia Sass, RD “100-200 kalori dapat disimpan jika makanan berkanji dikurangkan dan digantikan dengan lebih sayuran”



10. Makan sarapan pagi

Makan sarapan pagi diperlukan untuk permulaan diet harian. Mengabaikan sarapan pagi tidak akan menurunkan berat badan. Ia akan menyebabkan kita lapar dan akan makan lebih pada waktu tengah hari dan makan malam. Untuk mengurangkan berat badan, sentiasa luangkan masa menikmati sarapan yang sihat, seperti bijirin tinggi serat , susu rendah lemah dan buah-buahan.



11. Masukan serat ke dalam hidangan diet


Serat membantu pencernaan, mencegah sembelit, dan merendahkan kolesterol serta boleh membantu penurunan berat badan. Kebanyakan rakyat Amerika mendapat hanya separuh serat yang mereka perlukan. Menikmati manfaat di serat, kebanyakan wanita perlu mendapatkan kira-kira 25 gram setiap hari, manakala lelaki perlu kira-kira 38 gram atau 14 gram setiap 1,000 kalori. Sumber serat yang baik termasuk oatmeal, kekacang, makanan gandum dan pelbagai buah-buahan dan sayur-sayuran.



12. Bersihkan almari pantri dari 
menyimpan stok yang tidak sihat.

Jika anda mempunyai cip kentang di dalam pantri dan ais krim di dalam penyejuk beku, anda membuat penurunan berat badan lebih sukar. Mengurangkan godaan dengan makanan yang menggemukan dengan menyingkirkannya. Mahu menikmati sekali-sekala? Pastikan anda perlu meninggalkan rumah untuk mendapatkannya sebaik-baiknya dengan berjalan kaki.


13. Turunkan berat badan secara perlahan

Jika anda sudah mengurangkan berat badan tetapi tidak secepat seperti yang anda mahu, jangan putus asa. Menurunkan berat badan mengambil masa. Pakar-pakar mencadangkan menetapkan matlamat penurunan berat badan yang realistik daripada kira-kira satu 1-2 kg seminggu. Jika anda menetapkan harapan yang terlalu tinggi, anda mungkin akan berputus asa apabila anda tidak kehilangan berat dengan cepat. Ingat, anda mula melihat manfaat kesihatan apabila anda telah hilang hanya 5% – 10% daripada berat badan anda.



14. Timbang seminggu sekali


Orang yang menimbang berat badan sendiri secara kerap cenderung untuk Berjaya mengurangkan berat badan. Tapi kebanyakan pakar mencadangkan timbang diri sendiri hanya sekali seminggu, sehingga anda tidak terjejas akibat turun naik setiap hari. Apabila anda menimbang diri anda, timbang pada masa, hari, skala dan pakaian yang sama pada minggu yang berikutnya.





15. Mendapatkan tidur yang cukup


Apabila rutin tidur terganggu, badan akan menghasilkan lebih hormon ghrelin yang merangsang selera makan dan menghasilkan kurang hormon leptin yang merangsang rasa kenyang. Mendapat tidur yang cukup boleh membuat kita rasa kenyang dan menjauhkan kita daripada mengambil snek yang tidak diperlukan.





16. Fahami saiz hidangan

Menjadi rutin untuk memilih saiz besar dalam hidangan. Untuk membetulkan saiz skala diet, gunakan alat penimbang dapur dan cawan pengukur untuk mengukur makanan anda untuk 1 atau 2 minggu. Gunakan pinggan yang lebih kecil dan gelas untuk mengecilkan skala bahagian. Bahagikan sajian di restoran kepada separuh iaitu menjadikan 2 menu daripada 1 menu. Bahagikan hidangan snek ke beberapa bahagian daripada memakannya secara terus daripada bekas.




17. Makan lebih banyak buah & sayuran


Diet yang terbaik ialah anda boleh makan lebih banyak makanan dan tidak kurang. Jika anda makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, anda tidak perlu berasa lapar kerana ia kaya dengan zat, tinggi serat dan air, yang boleh memberi rasa kenyang. Snek boleh menjadi satu perkara yang baik selagi anda memilih makanan ringan yang bijak.




18. Kunyah gula-gula getah (gum) tanpa gula


Jika anda ingin menikmati snek yang menggemukan, ambil beberapa gum tanpa gula sebagai ganti. Mengunyah beberapa jenis gum boleh memberikan nafas segar dan juga boleh membantu mengawal rasa lapar, keinginan mengunyah snek, dan membantu dalam penurunan berat badan.
Perlu diingat, pengambilan sorbitol iaitu gula alcohol yang digunakn dalam gum rendah kalori secara berlebihan kadang kala memberi kesan yang buruk kepada sesetengah orang. Walaupun mengunyah gum boleh mengawal selera makan, tidak bermakna kita berhenti dari memilih makanan yang betul. Mengamalkan makanan yang sihat dan bersenam masih penting dan diperlukan.




19. Simpan diari makanan


Sebatang pen dan kertas boleh boleh meningkatkan penurunan berat badan. Kajian menunjukkan tabiat menulis apa yang kita makan dan minum akan membuatkan kita sedar tentang apa, bila, dan bagaimana banyak kita makan. Ini akan mengingatkan kita supaya mengambil kalori yang lebih sedikit. Kajian mendapati bahawa mereka yang menulis diari makanan 6 hari seminggu hilang kira-kira 2 kali ganda dari mereka yang hanya menulis didalam diari sehari seminggu atau kurang.





20. Raikan kejayaan (selain makanan)


Turun 5kg bulan ini dan berjalan setiap hari? Masa bagi meraikannya. Ganjaran berjaya menurunkan berat badan boleh menggalakkan lebih banyak lagi kejayaan. Membeli CD, menonton filem, dan sediakan hadiah untuk langkah seterusnya. Hanya jangan meraikan dengan sundae atau hidangan pizza.





21. Dapatkan bantuan keluarga & rakan

Mendapat sokongan boleh membantu kita mencapai matlamat penurunan berat badan. Jadi beritahu keluarga dan rakan-rakan tentang usaha untuk kehidupan yang sihat. Mungkin mereka akan menyertai kita bersenam, makan dengan cara yang betul dan mengurangkan berat badan. Apabila kita merasa seperti hampir berputus asa, mereka akan membantu. Pastikan kita jujur dan gembira, kita akan berasa bahawa pengalaman yang lebih mudah.

 Selamat Berdiet

Happy Reading & Happy Sharing


Sumber dari www.EzDiet.com
 

No comments:

Post a Comment

JOM DERMA DARAH DI PUSAT DARAH NEGARA #blooddonor

JOM DERMA DARAH, FOLLOW PUSAT DARAH NEGARA UNTUK INFO ATAU HADIR KE PUSAT DARAH NEGARA UNTUK MENDERMA 11 Januari 2024 : Sehingga jam 3.30 pe...